Espai Europeu d'Educació Superior

Què és Bolonya?

És un nou sistema acadèmic que suposa transformacions en la institució universitaria (ensenyament superior). Més conegut com a “procés de Bolonya”, rep el nom de la ciutat italiana on es va firmar la declaració política d'intencions glovals d'educació i formació europea per 29 estats europeus (19 de Junyde 1999). Tot i així, va tenir el seu inici a París el 1998 on els ministres d'Eduació d'Alemanya, Gran Bretanya, França i Itàlia van redactar un document en el què demanàven a la resta de la UE un esforç en la creació d'un “entorn europeu dedicat a l'eduació superior” davant el poderós entramat universitari dels EUA.

Què és l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES)?

És “l'entorn europeu dedicat a l'eduació superior” que formen tots els estats europeus membres del acord firmat a Bolonya que unifica tots els sitemes universitaris d'Europa
Les seves intencions són:
  • Creació d'un sistema universitari europeu en el que les titulacions puguin ser homologables i homologades en els païssos membres sense problemes
  • Fomentar la cooperació entre universitats europees, la movilitat d'estudiants i professors i la millora de la qualitat de la investigació i l'ensenyament universitari.

mapa_union_europea.gif

Què són els crèdits europeus o ECTS?

Per tal d'establir aquesta homologació de títols universitaris, cal crear un nou sistema d'estructuració acadèmica: els crèdits ECTS (Sistema Europeu de Transferència de Crèdits).

1 crèdit ANTIC = 10 h lectives de classe tradicional
(Mesuren la duració de les classes impartides pel professor a cada assignatura)

1 crèdit europeu ECTS = 25-30 h d'aprenentatge
(Engloben el temps impartit per l'alumne en l'assignatura: assistència a l'aula, dedicació a l'estudi, resolució d'exercicis, seminaris, etc)
Això significa un canvi en el sistema acadèmic portat a terme fins ara i l'adopció d'un nou sistema acadèmic comú basat en 2 ETAPES: GRAU (duració mínima de tres anys) i POSTGRAU (compost per dos nivells: màster o doctorat).

Estudis de GRAU: Formació esencial (240 ECTS = 4 ANYS).
Tenen com a finalitat la preparació de l'estudiant per a l'activitat professional.
Proporciona: coneixements bàsics generals, coneixements específics professionals.

MÀSTER universitari: Especialització (60-120 ECTS = 1-2 ANYS)
Tenen com a finalitat la preparació avançada, orientada a l'especialització en el món professional o en l'àmbit de la investigació.

→ El màster deixarà de ser un títol propi (reconegut només pel centre d'origen) i passarà a ser oficial.
→ Degut al seu caràcter de formació especialitzada, es convertirà en requisit imprescindible per a accedir a l'obtenció del títol de doctor.

DOCTORAT: Investigació (3-4 ANYS)
Tenen com a finalitat la formació avançada de l'estudiant en investigació.
La seva duració no es fixa amb crèdits, s'estructura en un Programa de Doctorat format per un període de formació i un d'investigació (tesis doctoral).

ESTRUCTURA ANTIGA                                            ESTRUCTURA NOVA

1er cicle 2-3 anysDiplomat